Folkpool personalgym

Folkpool köper in Absore & Millfighter till sitt nya personalgym

Efter att ha testat Absore och Millfighter träningsmaskiner och fria vikter i några år bestämde man sig på Folkpool för att utöka personalgymmet. Användarna av det lilla gymmet var mycket nöjda med känslan och kvaliteten hos Absore och Millfighter produkterna så när personalen fick önska så blev det både spinningcyklar, löpband, multigym och fria vikter från Absore och Millfighter på önskelistan. Därtill ett eget yogarum med Millfighter yogamattor, pilatesbollar, hopprep och step-brädor.

"...en kostnad som vi beräknar räkna hem direkt
    i form av personalmotivation och lägre sjukfrånvaro."

Folkpool har 50 anställda på huvudkontoret i Järna på både kontor och lager. I perioder så är det väldigt högt tryck och stressigt så personalhälsa har blivit en viktig del för att öka produktiviteten i företaget. "Personalgymmet var en ide som kom ifrån personalen själva och bekostas helt av Folkpool. Det är en kostnad som vi beräknar räkna hem direkt i form av personalmotivation och lägre sjukfrånvaro" säger Benny Johansson VD på Folkpool. En kommitte tillsattes bestående av eldsjälar som brann för projektet och med snabb leverans av gymutrustning från Riopool så blev det en stor invigning inom bara några veckor. "Så nu ser vi folk med yogamattor under armen som smiter iväg på lunchen och andra som drar iväg på rasten och kör några reps", säger Mikael Åström Lagerchef och ordförande i Gymkommitten. Både före och efter jobbtimmarna så lyser det i gymmet och musiken spelar powermusik eller stillsamma yogatoner ur Boston-högtalarna och subwoofern. Man kan lugnt säga att gymmet blivit en snackis och succé här på Folkpool. Vi är otroligt nöjda med Millfighter-sortimentet som alla klarar av och kvaliteten i det tyngre och proffsiga Absore-sortimentet för de inbitna gymmarna hos oss som vill ha det bästa!

"...folk med yogamattor under armen smiter iväg på lunchen
    och andra drar iväg på rasten och kör några reps"

Så här valde Folkpool:

En cardio-station för uppvärmning och konditionsträning:
- Spinningcykel Absore Com 400
- Cross Trainer Absore Com CT 100
- Löpband Absore Treadmill 3,0 Com T 155

Styrkestation överkropp:
- Ställbar träningsbänk Absore, Position Bench, Com PB 40
- Hantelställ Absore, Dumbbell Rack, Com DBR 100
- Hantlar Absore Svart, 10 kg, 15 kg, 20 kg, 25 kg & 30 kg
- Hantelstång med vikter Millfighter 1,25-5kg, Krom
- Curlbänk Absore Curl Bench Com CB 50 & Curlstång 125 cm 10 kg
- Magträningsbänk Absore Incline Bench, Com IB 45

Styrkestation Bänkpress / Frivändning / CrossFit:
- Bänkpress Absore Olymic Flat Bench, Com OB 80
- Träningsbänk Absore Flat Bench Com FB 25
- Skivstång Millfighter 320, 220 cm, 50 mm, 20 kg
- Klovlås Absore 50 mm, 2,5 kg
- Bumper/viktskiva Absore 50 mm, 10-25 kg

Styrkestation ben:
- Ställning Absore Power Rack Com PR 315
- Viktträd Absore Weight Tree Com WTR 25
- Skivstång Absore 680 220 cm, 50 mm, 20 kg
Vktskivor Millfighter 50 mm, 1,25-25 kg

Multigym för isolerade rörelser:
- Absore Multi Gym Com MG 700

Frihörna Kettlebells / Pilates mm:
- Hopprep Millfighter 3 m
Kettlebells Millfighter 4-12 kg
- Pilatesbollar Millfighter 65-75 cm
- Hantelställ med hantlar Millfighter 2x1, 2x2, 2x3 kg
- Step-up bräda Millfighter Stepbräda
- Mjukt gymmatta Millfighter Pusselmatta, 1,44 m², Svart

Gymljudet:
- Subwoofer Boston Acoustics VOYAGER SUB12
- Slutsteg Boston Acoustics SA1
- Högtalare Boston Acoustics VOYAGER Universe II, 2-pack

Träkomposittrall - framtidens underhållsfria terass

Komposittrall

– framtidens underhållsfria terass

En introduktion till komposittrallens fördelar och möjligheter

Träkomposittrall är en efterlängtad succé som sparar många ryggar varje sommar. Minimalt underhåll och maximal hållbarhet - ett spännande nytt material som lockar många med sina fördelar men skrämmer andra som inte behärskar materialets alla nya egenskaper.

Underhållsfri träkomposit blandar det bästa av två världar

I träkomposittrall blandas träfiberns naturliga egenskaper med polymerens beständighet och skyddande tillsatser till kompositmaterial i olika former. Det ger en trallbräda som håller färg och form länge utan att ruttna och dessutom inte grånar som trä, inte ger stickor som trä, inte torkar ihop som trä och inte behöver underhållas med slipning, borstning, olja, färg etc. De tåliga egenskaperna gör kompositbrädan behaglig att äga och särskilt lämpad för extremare miljöer som havsmiljö, poolmiljö, spautrymmen mm. På så sätt är kompositbrädan underhållsfri - däremot kan det på brädan, precis som på andra ytor, lägga sig pollen, ytmögel, missfärgningar, grillstänk mm. som kan behöva gnuggas bort lätt, spolas med lättare högtryckstvätt eller i värsta fall sandpappras lätt.

Råvarorna avgör kvaliteten – i rätt mix

Man kan skilja på olika kvaliteter. I billigare komposittrall används HDPE-plast (högdensitetspolyeten) och fibrer från trä eller sly (bambu, poppel och annat gräs eller sly) som malts ner till ett pulvermjöl. Billigare kompositmaterial kan också ha högre andel trämjöl eftersom det är den billiga delen. Med mycket träfiber förlorar brädan de beständiga fördelarna man eftersträvar med komposittrall. För mycket polymermaterial ger en plastig känsla och gör blandningen ostabil så att brädan börjar bukta ner mellan reglarna med tiden. Tyska kvalitetsmärket Rehau, som är världsledande inom hållbar plastpolymer till bland annat bilindustrin och IKEA, har för sin komposittrall Relazzo utvecklat Rauwood - en blandning av mer påkostad PP (polypropen) och över 50% hela träfibrer från kvalitetssäkrad Europeisk gran. Den högre kvaliteten i materialet gör brädan mer slitstark, hållbar, beständig i längden - alla fördelarna med träkomposit. Träkomposit WPC (Wood Polymer Composit) är i sin renaste form just en komposit av träfiber och polymer, men ibland används det slarvigt även för andra växtfiberpolymerkompositer.

Äkta träkänsla med träfinish och solida träkompositbrädor

Det höga träinnehållet gör att Relazzo trallbrädor ser ut som trä, känns som trä och till och med luktar som trä – men är betydligt enklare att underhålla. Relazzos hela träfibrer syns till och med i brädan om man tittar noga och ligninet i fibrerna gör att brädan tillfälligt får en gulaktig färg innan den bleks tillbaka till sin naturliga patina.

Borstning, mönsterprägling och räffling är en är en avgörande del som gör att brädan får en skön naturlig känsla mot huden och också en exklusiv look visuellt. Det finns olika ytvarianter att välja emellan och ofta är brädans två sidor olika för variation och vackra kombinationer. Trenden just nu går mot vackra trämönstrade präglingar. Panda Exklusiv är unik i att den är en två-i-ett-bräda med två olika kompletterande färger på vardera sidan; mörkgrå GreyOak / valnötsbrun Walnut eller en annan bräda med kaffemörk Teak / ljust rödbrun Cherry. Rehaus trämönstrade Relazzo naturo prisades med Red Dot Award Design i kategorin "material och ytor” för sin unikt behagliga barfotakänsla och den borstade och mönsterpräglade moderna träfinishen.

När trälooken kombineras i solida brädor som Panda Solid och höjdpunkten i Relazzos kollektion coro & calmo så börjar det blir svårt att skilja kompositbrädorna från vanlig trätrall. Med de solida brädorna ökar möjligheterna då de kan sågas fritt i till och med runda former. De passar bra till trappor och har en tung solid kvalitetskänsla rakt igenom.

Den enda riktiga nackdelen är att hålrummen måste fyllas med mer material, vilket ökar kostnaden för brädan och därtill tyngden. Billigare brädor måste därför gå ner i kvalitet för att fylla hela brädan. Det gör både brädan svagare och tyngre så att den behöver tätare reglar under som stöd.

CC - ett mått på kvalitet

Billigare brädor i material av lägre kvalitet är inte lika styva och behöver därför tätare regelverk som stöd under brädorna, dvs. mindre cc mått. Relazzo är så styv och hållbar att man bara behöver cc50 när billigare brädor behöver ner till cc30 för att brädorna inte ska bukta ner mellan reglarna. Det bättre materialet gör att Relazzo trallbrädor kan göras tunnare och ändå ha överlägsna egenskaper – det gör brädorna lättare och därför enklare att hantera och lägga.

Enklare snyggare installation med clips

Trä expanderar och drar ihop sig med luftfuktighet och temperatur, samt torkar med tiden ihop, krymper och ger glipor mellan brädorna vilket ofta är anledningen till att de läggs tätt emot varandra. Det är rörelserna som skapar sprickor och får spikar att sticka ut. Komposit däremot, håller sin form över tiden, men polymeren expanderar en aning med temperatur precis som träfibrer med fukt. Rörelsen märks i brädans längdsled eftersom komposittrall inte torkar ihop. Därför lägger man komposittrall med ett mellanrum på ca 1 mm / m som marginal. Erfarna träsnickare som lägger komposittrall precis som trätrall utan glipor blir snabbt besvikna då kompositbrädorna inte har någonstans att ta vägen utan måste vrida upp sig eller spricka under de stora påfrestningarna. Vidare ska staket och andra byggdetaljer fästas i regelverket under trallen och inte i själva träkompositbrädan. Kortare brädstumpar är mer förlåtande om man mot alla rekommendationer skulle behöva skruva rakt i brädan.

Komposittrallen monteras snyggt med clips som döljs emellan brädorna så att ytan blir barfotavänlig utan skruvskallar. Dyrare komposittrall har även clips som går att skruva upp i efterhand för att byta en bräda. Det är en bra investering istället för att behöva bryta upp hela trallen om någonting skulle hända.

För att montera träkomposittrallen används samma sågar och verktyg som till vanlig trätrall. För de riktiga proffsbyggarna har Rehau tagit fram ett skruvfritt snabbinfästningssystem med aluminiumreglar som installerar Relazzo träkomposittrall på rekordtid.

Behagligt och halkfritt även när det är blött

Precis som trätrall och andra material så absorberar mörkare träkompositbrädor mer sol och blir varmare än ljusare brädor. ”Det brukar handla om ett begränsat antal dagar vi i Sverige får det så pass hett att det är jobbigt att gå på mörka underlag så de dagarna njuter man av ändå”, säger Adrian Piotrowski VD för Riopool AB som marknadsför trallkompositmärkena Panda och Relazzo. ”Vi har inte fått in ett enda klagomål på heta brädor under våra 5 år med komposittrall, men vet man om att det kan bli problem så väljer man säkert ljusare trall ändå. Vanligare är då frågor om de blir hala, men våra Panda-brädor är vackert borstade och Relazzo är till och med testade för att uppfylla högsta halkskyddsklass enligt DIN 51097, som är en tysk industristandard.”

Hållbarhet i både material & miljö

Till att börja med tillverkas komposittrall i regel av återvunna spillmaterial från annan tillverkning. Råvarorna kvalitetstestas och blandas till i rätta proportioner för att bli till vacker hållbar komposittrall. Relazzos solida brädor har till exempel en kärna av återvunnet material där exempelvis korkar från PET-flaskor kommer till användning på nytt. Längre livslängd än trä, mycket mindre underhåll än trä och ingen kemikalieanvändning för oljning, målning etc skonar miljön från farliga kemikalier och onödigt slit och släng. När det är dags att återvinna komposittrall så kan det som biomassa malas ner och användas igen. Relazzo har en stark miljöprofil och är testat och certifierat av oberoende institut som TÜV, PEFC, FSC mm.

Relazzo & Panda komposittrall hittar du i de flesta  Folkpool-butiker samt på www.riopool.se.

Läs mer på:

www.relazzo.se

www.pandatrall.se

All images copyright of REHAU

Presskontakt: info@riopool.se

Relazzo - Utomhustrall för höga anspråk

______________________________

MIN TERRASS. MIN RELAZZO.
Utomhustrall för höga anspråk
______________________________

Trallbrädor för även högsta anspråk

Ny och unik: REHAU presenterar den nya RELAZZO kollektionen 2018

RELAZZO trallbrädor i äkta WPC träkomposit skiljer sig från andra trallbrädor tack vare starkare egenskaper på många plan. Det är beständigt, halkfritt, stickfritt, långlivat, tåligt mot repor, och ett vackert lyft visuellt för de flesta olika typer av utomhusmiljöer.

REHAU har utökat och spetsat till sin moderna serie inför utomhussäsongen 2018. RELAZZO-kollektionen står på tre pelare: RELAZZO puro är den klassiska trallbrädan. Den kompletteras av RELAZZO finello & naturo, som lockar varje designfantast med sin naturliga trä-look. RELAZZO coro & calmo har lagts till som nyheter – verkliga höjdpunkter i kollektionen, som står för påkostad lyx i hållbarhet och miljö med en solid kärna tillverkad av återvinningsmaterial. Hela RELAZZO-kollektionen har dessutom en fördel i att det ser ut och känns som trä men är betydligt enklare att underhålla.

REHAU RELAZZO kombinerar design med funktion

Vare sig det handlar om poolmiljö, gårdsplan, carportar, lekplatser eller spaanläggningar – RELAZZO träkomposit trallsystem är förstahandsvalet vart än det krävs en sofistikerad utomhuslösning. Utomhusytor kan anpassas efter behov tack vare den breda kollektionen. Lätt, enkelt, med exklusiv design. Träkompositen WPC (wood polymer composite) ger trallbrädorna sina överlägsna materiella egenskaper and produceras med högsta resurseffektivitet. RELAZZO brädor är permanent resistenta mot deformation, vädertåliga, lätta att underhålla och beständiga över tid. Elegant mönsterprägling, borstning och räffling ger brädan de karaktäristiska naturliga träegenskaperna. De ser ut som trä, känns som trä, kan hanteras som trä, till och med luktar som trä, - men är betydligt enklare att underhålla. Det senare är inte den enda fördelen jämfört med riktigt trä: ytan är extremt halkfri och stickfri.

Brädorna uppfyller högsta halkskyddsklass enligt DIN 51097. Därtill uppfyller de även EN 71-3 (leksakssäkerhet) och har en garanti på 10 år.

Designmässigt finns det inga gränser: många färgnyanser och olika ytstrukturer ger en trä-look för varje smak. Man behöver inte längre slipa, måla eller olja in. RELAZZO trallbrädor utmärker sig med en hög färgstabilitet även i extrema väderförhållanden.

Den tidlösa klassiska: RELAZZO puro

Klassisk, enkel och elegant. Det är RELAZZO puro, standardvarianten i produktfamiljen. RELAZZO puro, med sin karaktäristiska grova räffling, är särskilt lämpad för stora ytor i sin breda variant 194 mm. Den finns i åtta naturligt vackra färger, som styv hålprofil eller förfinad solid bräda och passar alla miljöer. RELAZZO puro finns i två brädbredder och kan installeras snabbt och enkelt utan förborrning tack vare snabbskruvar.

Den distinkta stilfulla: RELAZZO finello & naturo

RELAZZO naturo belönades med priset Red Dot Award Design i kategorin "material och ytor". Det kom inte som en överraskning: RELAZZO naturo ger en unikt behaglig barfotakänsla med sin borstade och mönsterpräglade ytvariant – och kombinerar detta med en kreativ modern trä-finish. Även RELAZZO finello har den utmärkande trä-finishen som lockar designfantaster med sin vackert borstade yta. Båda brädorna kan fås med ett nytt snabbinfästningssystem, näsan helt utan skruvar. Underkonstruktionen är då tillverkad i aluminium med speciella clips – så att tralldäcket kan installeras på rekordfart.

Den nya, hållbara höjdpunkten: RELAZZO coro & calmo

REHAU utökar RELAZZO kollektionen med en riktig höjdpunkt. RELAZZO coro & calmo är förfinade och luxuösa solida brädor. Det går nästan inte att skilja dem från riktiga träbrädor med den speciella ytborstningen och mönsterpräglingen. De vackert tillverkade brädorna skiljer ut sig med sin extrema stabilitet. De är hållbara och skyddar samtidigt miljön. Brädans inre består av en återvunnen kärna, där exempelvis korkar från PET-flaskor kommer till användning på nytt. Dessutom ger RELAZZO coro & calmo den största designfriheten. Till och med runda former är möjliga. Brädorna har ytan riva (räfflade och borstade) på ena sidan och den andra sidan är valbar borstad och mönsterpräglad (coro) eller finborstad (calmo). Även RELAZZO coro & calmo kan fås med snabbinfästningssystem för installation på rekordfart.

Läs mer på:  www.relazzo.se

Grafiskt material / bildtexter (på begäran):

R20-D1323.tif / R20-D1320.tif:
Modern och hållbar: RELAZZO coro & calmo består av en återvunnen kärna, där tex korkar från PET-flaskor har återanvänts.

R20-D1181_560124_1.tif / R20-D1180_560123_1.tif:
RELAZZO trallbrädor kombinerar en unikt behaglig barfotakänsla med en kreativ och modern designad trä-finish.

R20-D1150_558554_1.tif / R20-D1179_560122_1.tif / R20-D1318.tif
RELAZZO kollektionen står för individuell design av utomhusytor – enkelt, snabbt och med exklusiv design.

All images copyright of REHAU

Presskontakt: info@riopool.se