Information och köpvillkor för Riopool.se

 

Leveranstid

Riopool.se eftersträvar snabba leveranser, helst med avgång sama dag. Vi levererar våra produkter med DHL, PostNord eller annan motsvarande speditör som brev, paket eller pall. Leveranstiden är normalt 2–7 arbetsdagar om varan finns på vårt lager. Kund behöver vara anträffbar för leverans under den tiden och är annars ansvarig för lagringskostnader hos speditören (ca 200kr/dag) + ev. tilläggsdebiteringar för fler utkörningsförsök (ca 850kr/försök). Vid rest försöker vi ange den förväntade leveranstiden angiven som veckonummer. Leveransförseningar kan drabba alla spedtörer, så vår rekommendation är att inte boka arbetskraft mm innan allt material är på plats. För närvarande tar vi bara emot och skickar ordrar inom Sverige.

Frakt

Pall och halvpall levereras som vanligt till tomtgräns med bakgavellyft.   Mindre försändelser levereras till ditt närmaste ombud.

Om inte annat anges debiteras följande frakt på beställda varor:

Paket/brev >3 kg 93 kr
Paket >5 kg 112 kr
Paket >10 kg 144 kr
Paket >20 kg 216 kr

Halvpall 590 kr
PALL helpall 815 kr

Specialfrakt innebär Partibil med lossning av kund. 1500:-
Kranbil innebär leverans och avlastning till tomtgräns. 3950:-

Avikelser i fraktkostnader kan förekomma på specifka produkter beroende på särskilda fraktsätt. Dessa avikelser redovisas i kassan eller korrigeras av oss i efterhand och meddelas.
Frakt för trall och skrymmande paket bokas för att hålla transportkostnaderna nere, vilket kräver att mottagare behöver vara på plats vid avlämnandet och kunna lasta av själv vid behov.

Pris

Priser på riopool.se redovisas inklusive moms och exklusive frakt.

Transportskador

Om paket, emballage eller produkten blir skadad i transporten måste det anmälas direkt till chaufför/ombud/speditör (DHL, PostNord) på plats vid mottagandet och noteras i transportdokumentationen. Övriga transportskador som inte syns på utsidan anmäls inom skälig tid, sju (7) dagar efter att det upptäckts via webbformuläret Transportskada. Ju snabbare skadan anmäls, desto snabbare kan vi hjälpa till att lösa ev. problem.

Öppet köp 30 dagar med full Returrätt och Bytesrätt

Riopool erbjuder trygg e-handel med öppet köp i hela 30 dagar från att du mottagit varan. Du får byta eller returnera varan utan anledning i obruten förpackning, så länge varan är i samma skick som vid köptillfället. Innan returen fyller du i returformuläret på www.riopool.se/retur för att få ett returnummer och fraktanvisningar via e-post. Du står endast för frakt, returfrakt och eventuell värdeminskning av varan. Resterande belopp betalas tillbaka på ditt konto eller kreditkort inom 14 dagar från godkänd retur.

Hämta alltid ut ditt paket och ta alltid emot din sändning, även om du vill utnyttja din returrätt. Outlösta försändelser drar alltid på sig en administrationsavgift på 250 kr samt returfrakt som köparen står för. Så meddela oss via returformuläret på www.riopool.se/retur direkt när du vill utnyttja din returrätt och lös ut försändelsen om du inte får några andra instruktioner ifrån oss.

Returer ska skickas med våra returfraktsedlar, eller med företagspaket. Paket med postförskott accepteras inte. Paket till postombud drar på sig administrationsavgift på 250 kr.

Garanti 

Riopool har 4 års tillverkningsgaranti på metalldelarna i våra pooler, 2 års tillverkningsgaranti på övriga delar av poolen och spabad och 1 år på elektronik. Är det fel i varan brukar det visa sig väl inom två år, så längre garantitid vore ett spel för galleriet. Vi eftersträvar en generös garantihantering, men i grunden gäller följande villkor. Garantin gäller tillverkningsfel och materialfel, men inte slitdetaljer såsom packningar, axeltätningar, glödlampor, halogenlampor och dylikt. Garantin omfattar heller inte fel som uppkommit till följd av olyckshändelse, åverkan eller obehörigt ingrepp. Vi vill att produkten skall vara använd i enlighet med våra instruktioner och skötselanvisningar samt med gott omdöme och i normal omfattning. Anmäl fel så snart som möjligt, inom skälig tid efter att det upptäckts. Ju snabbare vi får veta, desto snabbare kan vi agera och minimera eventuella problem. Riopool AB ansvarar inte för följdfel uppkomna p.g.a. att felaktig vara använts efter det att fel upptäckts eller borde ha upptäckts. Läs även utökade garantivillkor för RioSpa.

Om du upptäcker ett fel i varan anmäler du det via garantiformuläret på www.riopool.se/garanti. Vid garanti/reklamation ansvarar köparen för eventuell demontering och återmontering. Riopool AB står för fraktkostnader som beställts av oss.

Reklamation

Reklamationsrätten är tre år för ursprungliga fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan köparen fick den.
Möjliga åtgärder:
• att varan lagas
• att få en annan vara i stället
• att få avdrag på priset
• att köpet hävs
• att få skadestånd

Köparen kan inte ställa alla krav på samma gång. Det vanligaste är att varan lagas eller ersätts med en annan vara istället. Säljaren har rätt att laga varan om det blir oskäligt dyrt att ersätta med ny. För att du ska ha rätt att få dina pengar tillbaka måste felet vara väsentligt.

Reklamera och bidra till en bättre miljö
När du reklamerar i stället för att köpa nytt sparar du pengar och kan bidra till en bättre miljö. Vi får chansen att rätta till felen och får en skjuts i rätt riktning att tillverka och sälja bättre varor och tjänster.

Skador ersätts aldrig om felet beror på att det har skett en olycka efter att köparen har fått varan, har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt eller har struntat i skötsel- och serviceanvisningar

Källa: Konsumentverket

Reklamation sker smidigast via garantiformuläret på www.riopool.se/garanti eller till oss på:
Riopool AB
Tuna Industriväg 35
153 30 Järna

Orderbekräftelse

När vi tagit emot din order bekräftar vi denna via e-post. Skulle din beställning drabbas av rest så meddelas du även detta och kan då ändra eller avboka din beställning om du önskar. Riopool AB friskriver sig från ersättningar till kund vid leveransförsening eller skada på vara.

Direktinbetalning

Är du ansluten till Internetbanken hos Nordea, Swedbank, SEB eller Svenska Handelsbanken kan du göra betalningen direkt från ditt konto.

Bank/Kreditkort

Betala säkert med Visa eller Mastercard via 3D Secure - ett säkert sätt att överföra pengar över Internet. Kortuppgifterna skyddas från obehöriga genom SSL-kryptering i betalväxeln hos Paynova. Riopool AB sparar ingen kortinformation utan informationen lagras endast hos Paynova.

Delbetalning & Faktura

Har du valt att betala via faktura eller delbetalning så kan du se dina fakturor, delbetala dina fakturor och flytta förfallodatum på minafakturor.riopool.se.
 Allmänna villkor faktura
 Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Personuppgifter inloggning

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar att vi inte säljer eller överlåter några personuppgifter till andra parter.

Tilläggstjänster

För ytterligare pooltillbehör och ett bredare sortiment inom pool och spa rekommenderar Riopool dessa professionella poolbutiker.

Ansvar

Villkoren gäller för myndiga privatpersoner som fyllt 18 år. Riopool.se drivs av Riopool AB. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra köp- och leveransvillkor och priser utan något föregående varsel. De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ett köp. Vi reserverar oss dock för tryckfel och felskrivningar, samt även leverantörsförseningar och slutförsäljning.

Företag: För företag och andra näringsidkare tillämpas Köplagen. Returavdrag på 15% av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt.

Lagstadgad Ångerrätt 

Vi tycker att vår 30 dagars öppet köp och det ovanstående returformuläret (www.riopool.se/retur) är det generösaste och smidigaste sättet att returnera sitt köp, men här nedan finns även info om vad som gäller om du vill utöva den lagstadgade ångerrätten vid distansköp.

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.
 
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning.
 
Vill du utöva ångerrätten ska du till näringsidkaren (Riopool AB, Tuna Industriväg 35, 153 30 JÄRNA, info@riopool.se) skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Du kan använda mallen på Konsumentverkets hemsida, men du måste inte använda den.
 
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
 
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna uppskattas till maximalt cirka 250 kr för paket, 815 kr för pall, 5500 kr för trall. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
 
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Säljaren kan göra prisavdrag för värdeminskning om produkten inte kan säljas i nyskick till annan kund (tex 20% för returnerad vara). Förbrukningsvaror, slitagedelar & reservdelar undantas från ångerrätten.
 

Läs mer på konsumentverket och Hallå Konsument

Riopool AB följer Allmäna reklamationsnämnden rekommendationer. Vid en eventuell tvist kan man vända sig till Allmäna reklamationsnämnden i Sverige (www.arn.se) eller European Commission online Dispute Resolution (EU ODR - www.ec.europa.eu/odr).